maandag 6 december 2010

ding 20; muziek

Ook dit keer ben ik maar weer id leer gegaan bij mijn pubers. Wat vinden jullie van Spotify? Muziek legaal beluisteren, fijn toch? Minimale respons, de kwestie van auteursrechten is '...boeien' Wat meer emotie losmaakt is het argument dat er nogal virussen meekomen bij al die illegale torrent share files. Mijn kroost heeft hier al ervaring mee opgedaan en meld me dat ik me hier geen zorgen over te maken; ze converteren nu massaal met de you-tube converter. You tube blijkt -althans voor mijn kids- toch onverslaanbaar op 1 staan als het gaat om muziek afdraaien en binnenhalen.

Zelf vind ik spotify erg plezierig; de site is niet moeilijk en je sleept met wat muiskliks hele albums naar je profiel. Alleen de reclame gaat toch wel irriteren. Wellicht dat ik uiteindelijk toch nog eens voor een betaald abonnement ga. Voor de cursus heb ik ingelogd bij last.fm. Ik moest even wennen aan de systematiek -waarom stoppen sommige nummers direct al weer?-  maar vind het nu toch wel heel plezierig dat ik andere vergelijkbare muziek aangereikt krijg. Is natuurlijke een fantastische manier om meer muziek te leren kennen.

Voor de bibliotheek zie ik allereerst de toepassing van sfeermuziek. Het imago van sssttt, dit is een b i b l i o t h e e k schijnen we maar niet kwijt te raken, terwijl bewezen is dat goed gekozen muziek mensen kooplustiger -en waarom niet ook leeslustiger- maakt. Mn de functie van last.fm om zelfstandig naar vergelijkbare muziek te zoeken kan hier goed van pas komen. Voor het gebruik van sfeermuziek kun je natuurlijk ook op zoek naar een geschikte internet-radiozender
Je zou op speciale gelegenheden jeugd kunnen vragen om de playlist te voorzien van suggesties. Verder kun je op speciale gelegenheden: sinterklaas, kerst, amg schmidt dag speciale playlists samenstellen -kan natuurlijk ook via you tube en spotify- 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten